Napokon sa bravúrne predviedol medzi európskou elitou, ktorá bojovala o titul King of Europe.
LUČENEC. Skúsený pretekár Marian Janeček v Prešove potvrdil svoje jazdecké kvality. To, o čom iba sníval, sa stalo skutočnosťou. Dostal ten najkrajší narodeninový darček - po prvýkrát sa v kokpite svojho bavoráka postavil na štart spolu s pretekármi, ktorých mená pozná celá motoristická Európa.
V druhý augustový víkend sa domáci i zahraniční driftéri na nadupaných autách zišli v Prešove. Slovensko sa tak zaradilo medzi krajiny, ktoré usporiadali prestížne motoristické podujatie King Of Europe Drift. Na východe Slovenska zároveň prebiehalo aj 4. kolo Slovenského pohára v drifte. To tiež dostalo európsky nádych, pretože sa ho mohli zúčastniť i pretekári zo zahraničia, ktorým sa tak naskytol priestor na tréning pred európskym šampionátom a tiež na exhibíciu pred tisíckami fanúšikov.
Slovenský pohár s medzinárodnou účasťou
Zohraté motoristické duo Marian Janeček a Maťo Gombala vycestovali do Prešova v piatok ráno (6. 8.). Od obeda až do večera poctivo trénovali. Zástupca Novohradu sa netajil tým, že v 4. kole Slovenského pohára opäť rozmýšľa o najvyššej méte. So zodratými pneumatikami, z ktorých už vytŕčali drôty, si však na ňu siahnuť nemohol.
„Špičkoví európski jazdci, ktorí pricestovali do Prešova, dostali tiež možnosť predviesť sa v Slovenskom pohári, takže to bolo naozaj pestré. Kvalifikovať sa mohlo 16 jazdcov. Ja som skončil osemnásty, takže pre mňa to už bolo pasé. Skúšal som nové brzdy, pneumatiky a keďže som gumy šetril na finálové jazdy, tak pripúšťam, že som nemal ani dostatočne natrénované. Napokon, stále je to o peniazoch. Bez nich to na vrcholových podujatiach jednoducho nejde. Stále je mojím najväčším sponzorom moja firma," povedal M. Janeček a s úsmevom podotkol, že keby mal neobmedzený počet pneumatík, tak ich na východe Slovenska určite zoderie za nákladné auto.
Nočná dráma, adrenalínové ráno
Sobotňajšia bilancia bola preto pre Lučenčanov poriadne nepríjemná. Zo šestnástich nových pneumatík trčali drôty. Náhradné neboli. M. Janečekovi sa zrazu naskytla možnosť štartovať na európskom šampionáte. Nastal zhon.
„Celú noc možno nazvať brutálnym zháňaním pneumatík s nulovým efektom. Pretekári už pripravovali svoje nadupané vozy, z ktorých niektoré ukrývali pod kapotou až 500 koní. Na kolesách veľké a široké semislicky (pneumatiky vhodné na niekoľko druhov pretekov) a my sme stále zháňali svojich dobrodincov. Napokon sme ich našli v jednom pneuservise. Za to, že som ich povozil, nám dali 8 použitých pneumatík," povedal pretekár.
V čase, keď Janečekovo BMW dostávalo novú „obuv", kvalifikačné jazdy už bežali. Na asfalte sa predstavili rôzne značky upravených áut, keď sa Lučenčan ako predposledný postavil na štart v duchu: To najlepšie býva nakoniec.
Veľké finále
Do finále napokon M. Janeček postupoval z vynikajúceho 9. miesta. Výsledkovú listinu z kvalifikácie sa neodvážil čítať zhora. Prstom sa postupne šplhal od poslednej desiatky až do polovice. Keď zistil, že je v prvej desiatke, neveril vlastným očiam. Nasledovalo finále, v ktorom sa jazdí vo dvojiciach (na trati sú dve autá). Z kvalifikačných jázd sa zostavil tzv. pavúk - prvý štartoval s posledným, druhý s predposledným atď. Víťazstvom si nemohol byť nikto istý. Chvíľkové zaváhanie mohlo znamenať koniec aj pre lídra.
„Vo finále som sa ocitol s Košičanom. Zahrievacie kolo prebehlo bez problémov. V prvom kole som zvíťazil. V druhom triumfoval môj súper, pretože sa naplno prejavil náš nedostatok pneumatík. Ideálne by bolo, keby som mal na európsky šampionát desať nových. Mal som len osem použitých. Ich priľnavosť už nebola taká, aká by mala byť a v poslednej zákrute, kedy z nich trčali drôty, som dostal hodiny. Na jednej strane ma to veľmi mrzelo, na druhej som cítil spokojnosť s umiestnením v kvalifikácii," zhodnotil M. Janeček.
Lákavá Európa
U M. Janečeka sa do bodky potvrdilo tvrdenie, že nikdy netreba hovoriť nikdy. Pretekár, ktorého srdcovkou až donedávna bolo rally, sa zaľúbil do driftu. Volkswagen Golf 4x4, známy Nervák, však v garáži nenechá oddychovať.
„Už túto sobotu cestujeme do Košíc, kde sa uskutoční ďalšie kolo PD Autosport Cup v rally šprinte. Nervák dostal nový podvozok i nastavenie," doplnil M. Janeček, ktorý v rámci svojich možností plánuje vylepšiť aj BMW. Lákajú ho zahraničné podujatia.
„Súperiť so špičkovými pretekármi je pre mňa obrovskou výzvou. Viem, že jazdecky na to mám a relatívne aj auto je v poriadku. Samotná cesta a pobyt na takýchto podujatiach je však finančne náročnou záležitosťou a zatiaľ to sám neutiahnem. Takže dobrý sponzor by sa určite zišiel. Onedlho budú v Aténach a na Kréte prebiehať dve podujatia na európskej úrovni. Lákajú ma, no keď si predstavím len dopravu auta a náklady na desaťdňový pobyt, tak matematika nepustí," zakončil M. Janeček, ktorý na svojej európskej premiére v Prešove potvrdil, že na to, aby mútil driftérske vody v zahraničí a zviditeľnil tým aj Slovensko, určite má.